Joel Austin Windle

Graduado em Letras (2001) e Educação (2002) pela Universidade de Melbourne, e doutor em Educação em cotutela pelas Universidades de Melbourne e Bourgogne (2008). Foi professor de língua materna e estrangeira das redes públicas de ensino básico da França e da Austrália. Coordenou o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) na área de inglês na UFOP (2014-2016). Participou da elaboração de diretrizes curriculares de francês e inglês como segunda língua no estado de Victoria (Austrália), e no Brasil da coletânea Beyond Words, aprovado para ensino fundamental no Plano Nacional do Livro Didático (PNLD 2020). Foi coordenador pedagógico e geral do programa Idiomas Sem Fronteiras na UFF (2016-2019). Desde 2017 coordena o projeto de extensão Desenvolvimento do ensino de culturas e línguas na educação básica de Niterói, em parceria com a Fundação Municipal de Educação. Sua produção acadêmica tem como foco a desigualdades sociais e étnico-raciais em espaços periféricos, novos estudos de letramentos, e educação intercultural. É Jovem Cientista do Nosso Estado pela FAPERJ, Bolsista de Produtividade do CNPq e membro do Grupo de Trabalho sobre Desigualdades Educacionais da World Educational Research Association (WERA). É professor do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas e do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal Fluminense, onde também coordena o Núcleo de Estudos Críticos em Linguagens, Educação e Sociedade (NECLES). É editor da série New Perspectives on Language and Education pela editora Multilingual Matters, e editor associado das revistas Trabalhos em Linguística Aplicada e Critical Studies in Education. E-mail: jawindle@gmail.com.

É da imprensa e quer entrar em contato? Fale com a Assessoria de Imprensa da UFF

Publicações

Revista: COMPARATIVE EDUCATION
Título Anoordem crescente doi Idioma
School segregation in Rio de Janeiro: geographical, racial and historical dimensions of a centre-periphery dynamic 2021 10.1080/03050068.2021.1894868 Inglês
Revista: EDUCATIONAL REVIEW
Título Anoordem crescente doi Idioma
The contribution of the International Baccalaureate Diploma to educational inequalities: reinventing historical logics of curriculum stratification in a comprehensive system 2021 10.1080/00131911.2021.1905609 Inglês
Revista: Research in Comparative and International Education
Título Anoordem crescente doi Idioma
Recontextualising race, politics and inequality in transnational knowledge circulation: Biographical resignifications 2020 10.1177/1745499920946202 Inglês
Revista: TRABALHOS EM LINGÜÍSTICA APLICADA
Título Anoordem crescente doi Idioma
POR UM PARADIGMA TRANSPERIFÉRICO: UMA AGENDA PARA PESQUISAS SOCIALMENTE ENGAJADAS 2020 10.1590/01031813749651220200706 Português
PLURILINGUAL SOCIAL NETWORKS AND THE CREATION OF HYBRID CULTURAL SPACES 2019 10.1590/010318138654190460531 Português
LANGUAGE, EDUCATION AND TRANSNATIONALISM: AN INTRODUCTION 2019 10.1590/010318138654973495571 Português
A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE LÍNGUAS EM UMA PERSPECTIVA DE EDUCAÇÃO INTERCULTURAL CIDADÃ 2018 10.1590/010318138651938366581 Português
APRESENTAÇÃO 2016 10.1590/010318135167183501 Inglês
Revista: APPLIED LINGUISTICS
Título Anoordem crescente doi Idioma
OUP accepted manuscript 2020 10.1093/applin/amaa031 Português
Revista: Abatira
Título Anoordem crescente Idioma
O nexo de raça e classe no ensino de língua inglesa: das ordens de interação às ordens do ser 2020 Português
Revista: Discourse-Studies in the Cultural Politics of Education
Título Anoordem crescente doi Idioma
Beyond the global city: a comparative analysis of cosmopolitanism in middle-class educational strategies in Australia and Brazil 2019 10.1080/01596306.2019.1573905 Inglês
Neoliberalism, imperialism and conservatism: tangled logics of educational inequality in the global South 2019 10.1080/01596306.2019.1569878 Inglês
Revista: Revista Brasileira de Linguistica Aplicada
Título Anoordem crescente doi Idioma
A circulação global de políticas de alfabetização: o método fônico, desigualdade e movimentos políticos neoconservadores 2019 10.1590/1984-6398201915478 Português
Hidden features in global knowledge production: (re)positioning theory and practice in academic writing 2017 10.1590/1984-6398201610966 Inglês
Revista: The European Journal of Applied Linguistics and TEFL
Título Anoordem crescente Idioma
Scaffolding second language literacy: a model for students with interrupted learning 2019 Inglês
Revista: TESOL QUARTERLY
Título Anoordem crescente doi Idioma
Exploring the Positioning of Teacher Expertise in TESOL-Related Curriculum Standards 2019 10.1002/tesq.527 Inglês
Revista: International Studies in Sociology of Education
Título Anoordem crescente doi Idioma
Constructions of race in Brazil: resistance and resignification in teacher education 2018 10.1080/09620214.2018.1444504 Inglês
The involvement of migrant mothers in their children?s education: cultural capital and transnational class processes 2015 10.1080/09620214.2015.1083404 Inglês
The management and legitimisation of educational inequalities in Australia: some implications for school experience 2008 10.1080/09620210802492740 Inglês
Revista: International Journal of Inclusive Education
Título Anoordem crescente doi Idioma
The public positioning of refugees in the quasi-education market: linking mediascapes and social geographies of schooling 2017 10.1080/13603116.2017.1350320 Inglês
Revista: Revista Gragoatá (UFF)
Título Anoordem crescente doi Idioma
SOCIAL IDENTITY AND LANGUAGE IDEOLOGY: CHALLENGING HEGEMONIC VISIONS OF ENGLISH IN BRAZIL 2017 10.22409/gragoata.2017n42a894 Português
Revista: Professional Voice
Título Anoordem crescente Idioma
School choice a minority practice in Australia 2016 Inglês
Revista: Journal of Sociology (South Melbourne. Print)
Título Anoordem crescente doi Idioma
'I feel sometimes I am a bad mother: The affective dimension of immigrant mothers involvement in their childrens schooling 2016 10.1177/1440783316632604 Inglês
Revista: International Journal of Pedagogies and Learning
Título Anoordem crescente Idioma
Planning lessons for refugee-background students: Challenges and strategies 2014 Inglês
Revista: British Journal of Sociology of Education
Título Anoordem crescente doi Idioma
The role of internationalisation in the schooling of Brazilian elites: distinctions between two class fractions 2014 10.1080/01425692.2014.967841 Inglês
Revista: Polifonia (UFMT)
Título Anoordem crescente Idioma
Letramento Digital, Cosmopolitismo e o Subalterno 2014 Português
Revista: Educational Policy (Los Altos, Calif.)
Título Anoordem crescente doi Idioma
The Rise of School Choice in Education Funding Reform: An Analysis of Two Policy Moments 2014 10.1177/0895904813513151 Inglês
Revista: Interdisciplinar : Revista de Estudos em Língua e Literatura
Título Anoordem crescente Idioma
Transnational zones of contact and critical literacy: educational uses of the immigration museum 2013 Inglês
Revista: DISCOURSE-ABINGDON
Título Anoordem crescente doi Idioma
Equity for sale: ethical consumption in a school-choice regime 2013 10.1080/01596306.2013.770247 Inglês
Revista: TESOL in Context: Teaching English to Speakers of Other Languages
Título Anoordem crescente Idioma
Assessing the reading and writing of EAL/D students: Issues and implications 2012 Inglês
Editorial 2011 Inglês
Revista: Australian Journal of Language and Literacy
Título Anoordem crescente Idioma
Approaches to teaching low literacy refugee-background students 2012 Inglês
Revista: Disability & Society (Print)
Título Anoordem crescente doi Idioma
The social experience of physically disabled Australian university students 2012 10.1080/09687599.2012.692027 Inglês
Revista: Critical Studies in Education
Título Anoordem crescente doi Idioma
The Australian middle class and education: a small-scale study of the school choice experience as framed by `My School within inner city families 2012 10.1080/17508487.2012.672327 Inglês
Pedagogy writ large: public, popular and cultural pedagogies in motion 2010 10.1080/17508487.2010.508767 Inglês
`Anyone can make it, but there can only be one winner : modelling neoliberal learning and work on reality television 2010 10.1080/17508487.2010.508783 Inglês
The limits of school choice: some implications for accountability of selective practices and positional competition in Australian education 2009 10.1080/17508480903009566 Inglês
Revista: Australian Educational Researcher
Título Anoordem crescente doi Idioma
From academia to media: staging the public career of critical literacy 2011 10.1007/s13384-011-0030-z Inglês
Schooling, symbolism and social power: The hijab in republican France 2004 10.1007/BF03216807 Inglês
Revista: English in Australia
Título Anoordem crescente Idioma
Second language literacy: Putting high needs ESL learners in the frame 2010 Inglês
Revista: International Journal on Multicultural Societies
Título Anoordem crescente Idioma
'Soft' and 'Hard' landings: The experience of school under contrasting institutional arrangements in Australia and France 2010 Inglês
Revista: Radical Teacher
Título Anoordem crescente doi Idioma
Strike While the Iron's Hot: Using the Internet and Current Events for Political Engagement 2009 10.1353/rdt.0.0046 Inglês
Revista: Social Identities (Print)
Título Anoordem crescente doi Idioma
The racialisation of African youth in Australia 2008 10.1080/13504630802343382 Inglês
Revista: The Review of Education/Pedagogy/Cultural Studies
Título Anoordem crescente doi Idioma
In Remembrance of Things Past? Strategies of Public Pedagogy for Urban Renovation 2008 10.1080/10714410802426525 Inglês
Revista: TESOL in Context
Título Anoordem crescente Idioma
Book review of Race, ethnicity and education in globalised times 2008 Inglês
Revista: AQ Balmain
Título Anoordem crescente Idioma
The role of Australian schools in educating students about Islam and Muslims 2007 Português
Revista: Australian Review of Applied Linguistics
Título Anoordem crescente Idioma
Book Review of J.N. Jorgensen (Ed) Bilingualism and social change: Turkish speakers in North Western Europe 2006 Inglês
Revista: Traffic
Título Anoordem crescente Idioma
Sex and the state: Government responses to gay marriage in France 2005 Inglês
Breaking through? Obstacles and opportunities for GLBTIQ educators 2005 Português
Revista: Journal of Intercultural Studies
Título Anoordem crescente doi Idioma
The Ethnic (Dis)advantage Debate Revisited: Turkish background students in Australia 2004 10.1080/0725686042000315768 Português