Esteban Walter Gonzalez Clua

professor da Universidade Federal Fluminense e coordenador geral do UFF Medialab, pesquisador CNPq PQ 1D, cientista do Nosso Estado em 2019, pela FAPERJ, jovem cientista do nosso Estado em 2009 e 2013. Possui graduação em Computação pela Universidade de São Paulo, mestrado e doutorado em Informática pela PUC-Rio. Sua área de atuação está especialmente focada na área de Video Games, Realidade Virtual, GPUs, Simulação e Data Science. É um dos fundadores do SBGames (Simpósio Brasileiro de Games e Entretenimento Digital), tendo sido presidente da Comissão Especial de Jogos da SBC entre 2010 e 2014. Atualmente é o representante para o Brasil do Technical Committee de Entretenimento Digital da International Federation of Information Processing (IFIP) e membro honorário do conselho diretivo da Abragames (Associação Brasileira de Desenvolvimento de Games). Em 2015 foi nomeado NVIDIA CUDA Fellow. Em 2007 recebeu o prêmio da ABRAGAMES como o maior contribuidor da academia para a indústria de jogos digitais no Brasil. Esteban é membro do comitê de programa das mais importantes conferencias na área de entretenimento digital. Atualmente é coordenador do Centro de Excelência da NVIDIA no Brasil, que funciona no instituto de computação da Universidade Federal Fluminense. Esteban é do conselho de inovação da Secretaria da Cultura do Estado do Rio de Janeiro, membro da comissão permanente do Rio Criativo, Membro do Fórum permanente de Inovação e Tecnologia da Assembléia Legislativa do Rio de Janeiro e membro do conselho da Agencia de Inovação da UFF. Ao longo dos últimos 5 anos Esteban participou ativamente na incubação e criação de diversas empresas de entretenimento digital no Estado do Rio de Janeiro. Em 2014 recebeu o premio Prata da Casa, dado pela UFF, sendo reconhecido como o segundo melhor docente da Universidade no ano e destacando-se pela sua atuação de aproximação da universidade com a indústria regional de Tecnologia da Informação. Em 2018 Esteban Clua foi Program Chair do IFIP ICEC (International Conference on Entertainment COmputing), uma das mais presitigiosas conferencias em entretenimento digital e General Chair do SBGames 2018.

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Publicações

Revista: CONCURRENCY AND COMPUTATION-PRACTICE & EXPERIENCE
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Experience of using graphical processing unit in power flow computation 2022 10.1002/cpe.6762 Inglês
Accelerating simulations of cardiac electrical dynamics through a multi-GPU platform and an optimized data structure 2019 10.1002/cpe.5528 Inglês
Maximizing the GPU resource usage by reordering concurrent kernels submission 2018 10.1002/cpe.4409 Inglês
Revista: Entertainment Computing
Título Anoordem crescente doi Idioma
An Architecture for Multi-Layer Object Coding in 2D Game Streaming using Shared Data in a Multi-User Environment 2022 10.1016/j.entcom.2022.100490 Inglês
Identifying cybersickness causes in virtual reality games using symbolic machine learning algorithms 2021 10.1016/j.entcom.2021.100473 Inglês
Detecting long-range cause-effect relationships in game provenance graphs with graph-based representation learning 2019 10.1016/j.entcom.2019.100318 Inglês
Understanding game sessions through provenance 2018 10.1016/j.entcom.2018.05.001 Inglês
Haptic forces and gamification on epidural anesthesia skill gain 2018 10.1016/j.entcom.2017.10.002 Inglês
Smart controller: Introducing a dynamic interface adapted to the gameplay 2018 10.1016/j.entcom.2018.03.001 Inglês
Pervasive virtuality in digital entertainment applications and its quality requirements 2018 10.1016/j.entcom.2018.02.006 Inglês
Oh Gosh!! Why is this game so Hard? Identifying Cycle Patterns in 2D Platform Games Using Provenance Data 2016 10.1016/j.entcom.2016.12.002 Inglês
Revista: Frontiers In Robotics And Ai
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Sustainable Solutions for Sea Monitoring With Robotic Sailboats: N-Boat and F-Boat Twins 2022 10.3389/frobt.2022.788212 Inglês
Revista: COMPUTERS & GRAPHICS-UK
Título Anoordem crescente doi Idioma
Spatially and color consistent environment lighting estimation using deep neural networks for mixed reality 2021 10.1016/j.cag.2021.08.007 Inglês
Deep spherical harmonics light probe estimator for mixed reality games 2018 10.1016/j.cag.2018.09.003 Inglês
Revista: SENSORS
Título Anoordem crescente doi Idioma
An augmented reality periscope for submarines with extended visual classification 2021 10.3390/s21227624 Inglês
A Versatile Method for Depth Data Error Estimation in RGB-D Sensors 2018 10.3390/s18093122 Inglês
Revista: Journal on Interactive Systems
Título Anoordem crescente doi Idioma
A cybersickness review: causes, strategies, and classification methods 2021 10.5753/jis.2021.2058 Inglês
Revista: IEEE TRANSACTIONS ON SOFTWARE ENGINEERING
Título Anoordem crescente doi Idioma
Dominoes: An Interactive Exploratory Data Analysis Tool for Software Relationships 2020 10.1109/tse.2020.2988241 Português
Revista: Future Generation Computer Systems
Título Anoordem crescente doi Idioma
Using machine learning techniques to analyze the performance of concurrent kernel execution on GPUs 2020 10.1016/j.future.2020.07.038 Inglês
Filtering irrelevant sequential data out of game session telemetry though similarity collapses 2018 10.1016/j.future.2018.03.004 Inglês
Revista: Pattern Recognition Letters
Título Anoordem crescente doi Idioma
Towards Practical Implementations of Person Re-Identification from Full Video Frames 2020 10.1016/j.patrec.2020.08.023 Inglês
Revista: JOURNAL OF THE BRAZILIAN SOCIETY OF MECHANICAL SCIENCES AND ENGINEERING (ONLINE)
Título Anoordem crescente doi Idioma
Toward an ultrasonic inspecting method to detect and classify adhesive bonding defects in real time: a numeric study 2020 10.1007/s40430-020-02315-4 Inglês
Revista: International Journal of Data Mining, Modelling and Management
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Proposal and study of statistical features for string similarity computation and classification 2020 10.1504/IJDMMM.2020.108731 Inglês
Revista: Astronomy and Computing
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Machine and Deep Learning applied to galaxy morphology - A comparative study 2019 10.1016/j.ascom.2019.100334 Inglês
Revista: Cluster Computing-The Journal of Networks Software Tools and Applications
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Kernel concurrency opportunities based on GPU benchmarks characterization 2019 10.1007/s10586-018-02901-1 Inglês
Revista: Journal of Real-Time Image Processing
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Dynamic multifoveated structure for real-time vision tasks in robotic systems 2019 10.1007/s11554-019-00895-6 Inglês
Revista: Personal and Ubiquitous Computing (Online)
Título Anoordem crescente doi Idioma
A method to assess pervasive qualities in mobile games 2018 10.1007/s00779-017-1107-0 Inglês
Revista: International Journal of Human-Computer Interaction (Online)
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Multi-Device Classification Model for Game Interaction Techniques 2018 10.1080/10447318.2018.1461762 Inglês
Revista: Informática na Educação (Impresso)
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JPlay Tutor: A new approach to programming teaching using games 2017 Português
Revista: SBC Journal on 3D Interactive Systems
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Concept, development and evaluation of a mind action game with the electro encephalograms as an auxiliary input 2017 Português
First steps towards Live-action Virtual Reality Games 2016 Inglês
Dynamic game difficulty balancing in real time using Evolutionary Fuzzy Cognitive Maps with automatic calibration 2016 Inglês
Exploring Energy Management on GPUs in Game Architectures 2014 Inglês
A Heuristic Approach to Render Ray Tracing Effects in Real Time for First-Person Games 2014 Inglês
Revista: COMPUTATIONAL INTELLIGENCE
Título Anoordem crescente doi Idioma
Simulated Perceptions for Emergent Storytelling 2017 10.1111/coin.12088 Inglês
Revista: Software, Practice & Experience (Print)
Título Anoordem crescente doi Idioma
Efficient image-aware version control systems using GPU 2016 10.1002/spe.2340 Inglês
Revista: Journal of Computational Science
Título Anoordem crescente doi Idioma
A New Stochastic Cellular Automata Model for Traffic FlowSimulation with Drivers? Behavior Prediction 2015 10.1016/j.jocs.2015.04.005 Inglês
Revista: Revista de Informática Teórica e Aplicada: RITA
Título Anoordem crescente Idioma
Programming in CUDA for Kepler and Maxwell Architecture 2015 Inglês
Revista: Journal of Parallel and Distributed Computing (Print)
Título Anoordem crescente doi Idioma
Neighborhood grid: A novel data structure for fluids animation with GPU computing 2015 10.1016/j.jpdc.2014.10.009 Inglês
Revista: International Journal of Software Engineering and Knowledge Engineering
Título Anoordem crescente doi Idioma
Multi-Perspective Exploratory Analysis of Software Development Data 2015 10.1142/S0218194015400033 Inglês
Revista: International Journal of Innovative Computing and Applications (Online)
Título Anoordem crescente doi Idioma
Combining approaches for early diagnosis of breast diseases using thermal imaging 2012 10.1504/IJICA.2012.050054 Inglês
Revista: Lecture Notes in Computer Science
Título Anoordem crescente Idioma
A Parallel FIPA Architecture Based on GPU for Games and Real Time Simulations 2012 Inglês
A Hybrid GPU Rasterized and RAy Traced Rendering Pipeline for Real Time Rendering of Per Pixel Effects 2012 Português
Revista: International Journal of Computational Fluid Dynamics (Print)
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A heterogeneous system based on GPU and multi-core CPU for real-time fluid and rigid body simulation 2012 10.1080/10618562.2012.683789 Inglês
Revista: ACM TRANSACTIONS ON GRAPHICS
Título Anoordem crescente doi Idioma
CATRA: Interactive Measuring and Modeling of Cataracts 2011 1964921.1964942 Inglês
Revista: Journal of Computational Interdisciplinary Sciences
Título Anoordem crescente doi Idioma
A case study on porting scientific applications to GPU/CUDA 2011 10.6062jcis.2011.02.01.0027 Inglês
An architecture with automatic load balancing for real-time simulation and visualization systems 2010 10.6062/jcis.2010.01.03.0023 Inglês
Revista: Tecnologia Educacional
Título Anoordem crescente Idioma
Um Software Educativo para o Ensino de Avicultura 2011 Português
Revista: Integrated Computer-Aided Engineering
Título Anoordem crescente doi Idioma
Colour based human skin segmentation using graph-cuts in GPUs 2011 10.3233/ICA-2011-0357 Inglês
Revista: Procedia Computer Science
Título Anoordem crescente doi Idioma
An adaptive graph for volumetric mesh visualization 2010 10.1016/j.procs.2010.04.196 Inglês
A probabilistic cellular automata model for highway traffic simulation 2010 10.1016/j.procs.2010.04.037 Inglês
Revista: COMPUTERS IN ENTERTAINMENT
Título Anoordem crescente doi Idioma
A bidimensional data structure and spatial optimization for supermassive crowd simulation on GPU 2009 10.1145/1658866.1658879 Inglês
The GPU Used as a Math Co-Processor in Real Time Applications 2008 10.1145/1394021.1394035 Inglês
Revista: Computers in Entertainment : CIE
Título Anoordem crescente doi Idioma
Smart composition of game objects using dependency injection 2009 10.1145/1658866.1658872 Inglês
Neuronal editor agent for scene cutting in game cinematography 2009 10.1145/1658866.1658876 Inglês
An adaptative game loop architecture with automatic distribution of tasks between CPU and GPU 2009 10.1145/1658866.1658869 Inglês
Revista: JOURNAL OF THE BRAZILIAN COMPUTER SOCIETY (IMPRESSO)
Título Anoordem crescente doi Idioma
A progressive vector map browser for the web 2009 10.1007/BF03194500 Inglês
Revista: Revista de Informática Teórica e Aplicada (Impresso)
Título Anoordem crescente Idioma
Software Architecture of XNA framework 2007 Português
Revista: Revista de Informática Teórica e Aplicada
Título Anoordem crescente Idioma
Desenvolvimento de Jogos em Computadores e Celulares - tópicos de pesquisa e fronteira tecnológica 2001 Português